Past influencer marketing in het PESO model?
In marketing en PR strategieën wordt regelmatig gebruik gemaakt van het PESO model. Dit model geeft aan hoe je kan communiceren met de doelgroep via diverse media kanalen. Onze vraag is: hoe verhoudt influencer marketing zich nu tot het PESO model?
Wat is het PESO model en waar staat het voor?
Het is de aanduiding voor de verschillende vormen van communicatie in de diverse media kanalen. Maar onze vraag is waar kunnen we ‘influencer marketing’ plaatsen in dit model?
- Paid media; Dit zijn de kanalen waarvoor we betalen om een reclame boodschap te plaatsen én waarmee de distributie van de boodschap gecontroleerd kan worden. Voorbeelden van paid media kanalen zijn: radio, televisies, gedrukte media, maar ook advertenties op search engines (SEA), adverteren op sociale kanalen en op kanalen waar de adverteerders hun partners belonen voor het verspreiden van de boodschap (affiliates).
- Earned media: De boodschap van een bedrijf of merk wordt verteld door een derde partij; een geloofwaardige bron. Dat kan een journalist zijn, een social influencer of iemand met expertise. Deze berichten worden gratis door ‘andere’ partijen gecreëerd en verspreid. Voorbeelden hiervan zijn persberichten, reviews van klanten en gedeelde berichten (referrals).
- Shared media. Hieronder verstaan we het doorgeven en delen van commentaar, reacties op de boodschap door mensen (lees volgers) via sociale kanalen. Het gaat om de interactie en participatie (engagement) van mensen op deze social channels zoals Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Youtube, maar ook een game channel als Twitch.
- Owned media. Het doorgeven van berichten of content die door het bedrijf of merk zelf of in opdracht van het bedrijf worden verspreid via de kanalen (bijvoorbeeld eigen website, blog, persbericht, eigen sociale kanalen of ander kanaal) waar de afzender zeggenschap over heeft.
PESO model: De positie van influencer marketing
Influencer marketing, waarbij influencers gebruik maken van hun persoonlijke sociale kanalen om de boodschap van een bedrijf of dienst te verspreiden, past niet binnen één domein van het PESO model. Influencer marketing overstijgt van de ‘traditionele’ indeling van het PESO model. In verschillende kanalen kan gebruik gemaakt worden van influencers:
- Paid: influencers worden betaald om een boodschap via de sociale kanalen te verspreiden of worden ingezet als geloofwaardige boodschappers in advertenties of betaalde content.
- Earned: Influencers maken door middel van tags duidelijk dat ze fan zijn van bepaalde merken of producten. De plaatsing van deze tags zijn op eigen initiatief en dus onbetaald. Daarnaast versturen merken (test) producten aan influencers voor reviews of aandacht in hun kanaal. Dit is zonder plaatsingsverplichting en er wordt ook niet voor betaald.
- Shared: De posts van influencers worden door hun volgers ‘geliked’, ‘geshared’ of van comments voorzien. De influencers zijn in dit geval de zenders van hun persoonlijke boodschap en soms voorzien van een bepaalde merk- of productboodschap.
- Owned: Sommige bedrijven en merken sluiten langdurig contracten met influencers waarmee zij zich voor bijvoorbeeld een jaar aan het merk verbinden. De content, die zij maken, wordt via de kanalen van de bedrijven of merken verspreid.
Influencer marketing speelt zich af in het hart van het PESO model. De ‘authority’ is niet, zoals in het oorspronkelijke model wordt aangeven, het bedrijf of het merk. Het is het vertrouwen van de volgers in degene die de boodschap verspreid. En we hebben in de afgelopen jaren gezien dat het vertrouwen is verschoven van grote merken naar mensen die je kent en/of vertrouwt, influencers dus!
Wil je meer weten over hoe je je marketingcommunicatiedoelen kunt realiseren met behulp van het inzetten van influencers in de communicatiemix van het PESO model? Bel dan met Remas via 020-7370328 of mail naar hello@brandambassadors.nl voor de optimale mix!
Source header picture http://iterativemarketing.net/peso-model-marketing/