De nieuwe algoritme regels van Facebook
Het is weer tijd voor wat getik op mijn toetsenbord! Welkom (terug) op de blog van Brandambassadors. We gaan door met serious talk: Jouw Facebook gebruik.
Hoe vaak zit jij nog op Facebook? En wat doe jij daar dan op? Kijk jij op andermans profiel of scroll jij gewoon af en toe over je tijdlijn? Tag je iemand in een grappig bericht? En wat zie je dan voor grappigs voorbijkomen? Een familie foto, katten filmpje of nieuws bericht?
Jongeren en Facebook
Newcom meldt dat het dagelijkse gebruik van Facebook in 2017 weer is gedaald onder de leeftijdsgroep 15 tot en met 19 jaar. Jongeren geven aan zich niet helemaal te identificeren met Facebook. Het dagelijkse gebruik onder ouderen is wel gestegen. Wat gaat er gebeuren in 2018?
De manier waarop wij Facebook gebruiken is, mede door Facebook zelf, veranderd sinds de website in 2006 openbaar werd. Ik als 25-jarige kon mij absoluut niet voorstellen dat ik Facebook op korte termijn minder zou gaan gebruiken. Maar ik realiseer mij, dat ik dat al enige tijd wel veel minder doe.
Op Facebook zien wij een overload aan wat we noemen: Fake News. Je hoeft je tijdlijn maar te openen en je ziet voornamelijk “rotzooi” op je tijdlijn. Deze posts hebben veel engagement, maar zijn vaak niet interessant om te zien. De posts die je voorbij ziet komen, zijn niet meer persoonlijk. Zuckenburg zegt daarover het volgende:
“Waar Facebook eerst gericht was op de juiste content voor de gebruikers zal het zich nu focussen op meer interactie met vrienden en familie”.
Begin dit jaar kwam Facebook daarom met het bericht de tijdlijn aan te passen door het algoritme te veranderen. Minder onzin en meer ‘meaningfull’ content. Facebook brengt deze veranderingen in om meer focus te leggen op connecties en interacties met de mensen waar je om geeft. Dit zal consequenties hebben voor marketeers, influencers en consumenten.
Het nieuwe algoritme
Voor 2016 was social media nog makkelijk te begrijpen. Je opende je Instagram & Facebook en je zag op tijdsvolgorde wat de mensen die jij volgt hebben gepost. Simpel was dat. Maar toen gebeurde er iets wat niemand tot op de dag van vandaag nog begrijpt. Facebook & Instagram hebben hebben de controle over wat jij ziet. Het algoritme is in 2016 zo aangepast dat je nog maar 30% ziet van wat je vrienden posten. Ben je geen vriend, maar een bedrijf? Dan is de kans dat jouw post gezien wordt nog kleiner. Is dat even balen. Natuurlijk was het voor Facebook een commerciële zet. Op deze manier worden bedrijven gestimuleerd te betalen voor advertenties.
Social media marketing is een handige en snelle tool om jouw merk een persoonlijke identiteit te geven. Dit jaar zal het nieuwe algoritme, waarbij de focus op meer persoonlijke content ligt, op Facebook ingaan. Dit zal impact hebben op het medialandschap, zowel voor marketeers als influencers. De content van bedrijven zal nog minder zichtbaar worden. Het aantal betaalde advertenties zullen stijgen en daardoor wordt Facebook meer een ‘pay to play’ platform voor bedrijven. Influencers zullen hierdoor meer invloed krijgen.
Wat de nieuwe spelregels worden door het nieuwe algoritme, dat zullen we nog ondervinden. Ik kan voor nu afronden met één tip:
Maak gebruik van influencer marketing. Zorg dat jouw bedrijfs boodschap alsnog bij jouw doelgroep terecht komt via de communicatie van ‘echte mensen’.
Brandambassadors kan jou helpen met het opzetten van een social media plan en het opzetten van een community. Je weet wat je te doen staat. Klik rechtsonder even de chat aan of bel ons op 020-7370328.
Lisa Giasi