Brand ambassadors en content marketing: een unieke strategie!
Wat maakt het inzetten van merk ambassadeurs bij content marketing tot een unieke combinatie?
Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn wij voor Dremel (een multitool voor de DIY-ers en makers) gestart met een programma voor de gebruikers en fans van dit product. Het doel van dit ambassadeurs programma was om deze groep gebruikers te verbinden met het merk en de producten van Dremel. We hebben daarbij de volgende doelen gesteld:
- creëer een levendige community met echte Dremel fans
- inspireer en activeer deze fans om de connectie met het merk en het product te versterken
- monitor wat deze Dremel gebruikers bezig houdt en waarvoor ze het product gebruiken
- show en inspireer community members
- experimenteer met nieuwe marketing mogelijkheden en technieken
- versterk de verbinding met het merk en de producten
Hoe realiseren we content voor de Dremel brand ambassadors en content marketing strategie?
We hebben een inspiratie groep opgezet waarin huidige gebruikers ervaringen met elkaar kunnen delen. De volgende onderwerpen komen hier regelmatig aan de orde:
- eigenschappen en functionaliteiten van de producten
- de te gebruiken technieken en accessoires
- delen van persoonlijke ervaringen
- bieden professionele assistentie vanuit Dremel
- delen van content op sociale kanalen
- contact met andere Dremel gebruikers
- nieuwe ontwikkelingen en voorbeelden uit de praktijk
Ook biedt deze groep belangrijke informatie voor de marketeers. Deze info wordt verzameld op verschillende manieren:
- polls en questionnaires op sociale media
- meet the users sessies
- makers sessies
- introductie nieuwe producten en diensten
- verzamelen van gebruikerservaringen
- input voor content marketing activiteiten.
Wat kunnen brand ambassadors en content marketing voor elkaar betekenen?
Over het laatste bullet point willen wij het hier hebben. Wat blijkt is dat de ‘brand advocates’ die zich bij deze fan community hebben aangesloten, prima zijn in te zetten voor content marketing. Deze ‘makers’ zijn betrokken, hebben kennis van de producten en zijn een voorbeeld voor anderen. Maar belangrijker si dat het verhaal dat ze vertellen echt is. Deze authenticiteit is een van de belangrijkste waarde in de huidige communicatie. Als we zouden moeten kiezen tussen een acteur of een echte liefhebber dan is de keuze snel gemaakt.
Voor Dremel is Corné Kievit gekozen om de hoofdrol te spelen in een short movie over zijn passie graveren. Bekijk de video en zie hoe hij gepassioneerd is is zijn werk en natuurlijk over de producten van Dremel. Een top ambassadeur!