Wil je je product onder de aandacht brengen bij influencers, dan is ‘seeding’ de oplossing!
Elke authentieke samenwerking tussen merk en de creator ontstaat wanneer de creator echt gepassioneerd raakt over het product dat ze promoten. Als ze van het product houden, leidt hun oprechte enthousiasme tot boeiende content die steeds meer mensen aantrekt naar dat product. Een merk met een aanzienlijke online aanwezigheid kan gemakkelijk niet alleen fans bereiken, maar ook creators die al boeiende organische content hebben gepromoot. Maar als jouw merk relatief nieuw is, kun je moeilijkheden ondervinden bij het bereiken van nieuwe fans.
Breng je product onder de aandacht van nano, micro en meso influencers.
In dit opzicht is het gratis verzenden van producten naar creators of influencers een effectieve manier om de reikwijdte van jouw merk op sociale media te vergroten. En dit proces van het creëren van merkbekendheid met influencers staat bekend als influencer seeding. Het wordt ongetwijfeld beschouwd als een effectieve influencer marketingstrategie om de identiteit van jouw merk te vergroten of zelfs te verdiepen. Maar als je nog steeds niet bekend bent met deze influencer marketingtechniek om jouw bedrijf te laten groeien, maak je geen zorgen. In dit artikel zullen we alles wat je moet weten over influencer seeding definiëren.
Wat is influencer seeding?
Influencer seeding verwijst naar het proces van het gratis verzenden van producten naar sociale media-influencers zoals vloggers, Instagrammers, TikTokkers,YouTubers, etc. zonder enige verplichting om het product te promoten. Je kunt het beschouwen als een uitwisseling van gratis producten in de verwachting positieve recensies en andere acties van de kant van de influencers te krijgen. Zonder twijfel is het ultieme doel van influencer seeding om die producten te promoten met behulp van influencers om hun loyale publiek naar het product te trekken.
Waarom product seeding met influencers inzetten?
Waarom zouden merken moeten nadenken over influencer seeding? Influencer seeding is een geweldige manier gebleken om een sterke relatie op te bouwen met nano, micro- en meso creators/influencers. Het stelt bedrijven in staat om merkbekendheid op te bouwen door het juiste publiek te bereiken met behulp van deze influencers. Daarom hebben bedrijven, die fysieke producten verkopen, product seeding beschouwd als een kosten effectieve manier voor hun merk om maximale aandacht te krijgen via hun influencer marketinginspanningen. Dus influencer seeding biedt de mogelijkheid om influencers te vinden die echt van jouw merk houden.
Hoe werkt influencer seeding?
Influencer seeding biedt echter geen garantie voor enige vorm van social media-promotie om merkbekendheid op te bouwen. Maar de nano, micro en meso influencers voelen persoonlijk dat ze op zijn minst iets kunnen doen om het merk terug te ‘betalen’ en hun bereidheid om ondersteuning te bieden. Daarom engageren ze zichzelf om organische content te creëren om het product te promoten met positieve en eerlijke feedback. Dit kan worden gezien als een optimistische benadering voor veel marketingexperts om succes te behalen. Bedrijven die deze influencer marketingaanpak gebruiken, hebben echter ontdekt dat het een kosteneffectieve manier is met een groot rendement op investeringen!
Hoe voer je een influencer seeding campagne uit?
Een influencer seeding campagne uitvoeren heeft zich zeer nuttig bewezen als het gaat om het verhogen van hun verkoopcijfers. Eerlijk gezegd zet elke succesvolle influencer product seeding content in om het product aan hun followers te introduceren. Omdat de kosten van het uitvoeren van een influencer seeding campagne in het algemeen lager zijn, wegen de voordelen ervan daar ruimschoots tegenop. Het uitvoeren van een influencer seeding campagne is echter niet eenvoudig, aangezien veel belangrijke details moeten worden bijgehouden en aandacht moeten krijgen. Daarom moeten we stapsgewijs het proces volgen voor een succesvolle influencer seeding campagne.
Stappen influencer seeding campagne
- We identificeren de belangrijkste doelen van de influencer seeding campagne. Het is altijd belangrijk om deze doelen van de influencer seeding campagne te bepalen voordat we in de details van het influencer seeding proces en de uitvoering ervan duiken. Belangrijk is te overwegen wat je wilt bereiken met de influencer seeding campagne, zoals bijvoorbeeld het vergoten van merkbekendheid, feedback te ontvangen over je producten, verkoop te stimuleren of omzet te genereren. Wat het ook mag zijn, dit moet het altijd in gedachten houden bij het nemen van beslissingen voor jouw campagne.
- Kies de juiste influencer en platform. Elke succesvolle influencer seeding campagne begint met het vinden van de juiste influencer voor jouw merk. Daarom zullen wij ervoor zorgen dat de influencers die we hebben gekozen en hun achterban relevant zijn voor je merk of product dat je wilt promoten.
Afgezien daarvan moeten we bepalen welk type content het meest effectief is voor je influencer marketingstrategie.
Waar moet je op letten:
- Selecteer zorgvuldig de producten die je wilt versturen en aan wie je ze verstuurt. Meestal zijn influencers en creators eerder geneigd om producten te promoten die ze leuk vinden. Als ze een product promoten dat ze niet leuk vinden, zien kijkers dat de aanbeveling niet authentiek is. Nieuwe producten zorgen zonder twijfel voor de meeste buzz op de markt, maar populaire producten proberen te groeien door meer feedback te krijgen van influencers en consumenten. Beide zijn echter ideaal om als testproducten te verzenden.
- Je kunt altijd positieve berichten van de kant van de influencer verwachten als ze jouw product echt uniek vinden. Daarom moet je het grootste belang hechten aan het creëren van een positieve ervaring voor de influencer over het product, ongeacht de doelen van jouw influencer seeding campagne. Bijvoorbeeld, we kunnen een handgeschreven brief sturen om de influencer persoonlijk te bedanken. Dit zorgt er oprecht voor dat de influencer seeding campagne een goed begin krijgt.
- Evalueer het resultaat van de influencer seeding campagne. Als laatste stap moeten we evalueren hoe succesvol de influencer seeding campagne is geweest. Aandacht voor toegenomen of afgenomen volgers aantallen, evenals het engagement percentage. In geval van een daling van het aantal volgers of het engagement percentage, zal dit je zeker helpen te bepalen waar je je campagne moet verbeteren.
- Afgezien daarvan moet je alle feedback van de kant van de influencers zorgvuldig in de gaten houden. Zonder twijfel zal zowel positieve als negatieve feedback je helpen begrijpen hoe jouw publiek zich voelt over jouw product of merk. Zorg er dus voor dat je aantekeningen maakt van gemeenschappelijke voorkeuren of afkeer.
Welk type influencer is ideaal voor een influencer seeding campagne?
Tegenwoordig is influencer seeding een populairdere marketingstrategie geworden om snel en kosteneffectief contact te maken met social influencers en affiliate marketeers. Het kan echter even duren voordat je resultaten ziet. Maar voordat je begint, is het belangrijk om de juiste influencers voor je merken te vinden.
Nu is de vraag welk type influencer ideaal is voor dit type campagne. Nou, social media influencers met kleinere volgers aantallen zijn ideaal voor seeding campagnes. Meestal leveren nano-, micro- en meso influencers betere responspercentages op.
Strategieën om geweldige content te krijgen
Of je nu schoonheids-, fitness-, voedings- of andere producten verkoopt, een influencer seeding campagne heeft altijd effectief bewezen voor merken van alle vormen en maten. We mogen niet vergeten dat het ultieme doel van influencer product seeding is om influencers aan te moedigen jouw producten authentiek en met enthousiasme te promoten. Je moet echter op de hoogte zijn van enkele slimme strategieën om geweldige content te krijgen.
Hier zijn enkele tips om geweldige content van influencers te krijgen.
5 Tips voor de opzet van een influencer seeding campagne
- Personaliseer altijd jouw productpakketten voordat je ze naar de influencers verzendt
- Kies een product dat influencers daadwerkelijk zullen gebruiken
- Stuur altijd de beste producten naar jouw influencer
- Maak van elk seeding product een bijzondere ervaring
- Promoot alle berichten van de influencers en positieve feedback als jouw succesverhaal
Wil je meer informatie over onze influencer seeding campagnes, neem contact met ons op via dit mail adres: connect@brandambassadors.eu
Of als je een (kennismaking) afspraak van 30 of 60 minuten wilt inplannen, dan kan dat via deze link.