Duitse en Nederlandse influencers samen voor vrede en vrijheid
Realiseer jij je wel eens dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn? Of besef je dit door het nieuws en de ontwikkelingen van de laatste tijd maar al te goed? Op de Duitse Oorlogsbegraafplaats in Ysselsteyn en in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek ervaar je hoe belangrijk de thema’s vrede en vrijheid ook vandaag de dag nog zijn. In Europa, maar ook daarbuiten.
Vrijheid is nogal een beladen onderwerp het afgelopen jaren. Maar weten we echt waar we het over hebben als we over vrede en vrijheid praten? Zeker nu we in Europa al bijna tachtig jaar in vrede leven en de ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog vaak niet in meer leven zijn. Niet gek dus, dat we ons soms niet meer kunnen voorstellen hoe het is om echt zonder vrijheid te leven. Ook voor jongeren kunnen onderwerpen als vrede, vrijheid en de Tweede Wereldoorlog ver van hun belevingswereld af liggen. In deze campagne brachten wij vrede en vrijheid tot leven bij jongeren in Nederland en Duitsland.
Vrijheid en vrede zijn niet vanzelfsprekend
We lieten de Duitse en Nederlandse influencers – en daarmee ook hun volgers – de confrontatie aangaan: hoe is het om in een bunker te zitten? Wat ervaar je wanneer je meer dan 30.000 oorlogsdoden op een begraafplaats ziet liggen? Wat zou jij doen als de oorlog uitbreekt? Vrede en vrijheid gaan niet alleen over het verleden, maar ook over het heden: Kun jij helemaal jezelf zijn? Wat zou jij doen als je buitengesloten wordt? Durf jij voor jezelf en anderen op te komen, of volg je de massa? Zou jij ook vluchten voor oorlog? We laten de doelgroep dus zien dat vrede en vrijheid niet “for granted” zijn. Daarmee is deze campagne relevant: niet alleen omdat het jongeren historisch besef bijbrengt, maar vooral omdat de campagne oorlog, vrijheid en vrede naar de actualiteit haalt.
Maatschappelijke thema’s op social media: doen!
Bij de thema’s vrede en vrijheid kunnen de meningen en statements nogal uit elkaar lopen. Bijzonder aan deze campagne is het respect en de positiviteit die de volgers in de commentaren laten zien. Learning point van deze campagne is: jongeren zijn echt gemotiveerd om over maatschappelijke thema’s na te denken en juist social media is de juiste plek om dit te bespreken. Ook het Vrijheidsmuseum en de Duitse Oorlogsbegraafplaats zien dit in: “Door Brandambassadors hebben wij gezien wat influencer marketing voor ons kan betekenen”.