Samen Voor Vrede En Vrijheid / Zusammen Für Frieden und Freiheit
Wat betekenen vrijheid en vrede voor jou? Doen en laten wat je wil? Zijn wie je bent? Vrij om je eigen partner, studie of beroep te kiezen? Daar gaat het om in deze Duits-Nederlandse influencer marketing campagne. Met het concept “Samen Voor Vrede En Vrijheid” zetten we jongeren aan het denken over vrede en vrijheid. Dat niet alleen: we confronteren ze ook met de geschiedenis.
Vrede en Vrijheid voor het Vrijheidsmuseum en de Duitse Oorlogsbegraafplaats
Het Vrijheidsmuseum in Groesbeek en de Duitse Oorlogsbegraafplaats in Ysselsteyn brengen het verleden naar het heden. Wat zijn de verbanden tussen de Tweede Wereldoorlog en de actualiteit? En hoe spelen racisme, democratie, discriminatie en de Europese samenwerking hierbij een rol? Hier ligt voor Brandambassadors de uitdaging. We ontwikkelden een campagne strategie om deze thema’s bij jongeren onder de aandacht te brengen.
Aanpak: creatief concept
Na een uitgebreid matchingsproces selecteerden we twee Nederlandse en twee Duitse influencers. Deze influencers hebben, elk op hun eigen manier, affiniteit met het onderwerp. Vervolgens hebben we samen met het Vrijheidsmuseum en de Duitse Oorlogsbegraafplaats een creatief concept ontwikkeld. Een concept dat recht doet aan de educatieve waarde van beide locaties. Maar ook spannend en activerend genoeg is voor social media.
Duitse en Nederlandse influencers samen voor vrede en vrijheid
Voor deze campagne zetten Duitse en Nederlandse influencers zich samen in voor vrede en vrijheid. Ze bezoeken samen de beide locaties. Daar ervaren ze, hoe indrukwekkend deze zijn. Hun persoonlijke verhalen ter plekke komen in hun YouTube en Instagram video’s aan bod. De influencers maken de boodschap toegankelijker voor de jonge doelgroep. De verhalen van de Duitse en Nederlandse influencers vullen we aan met de juiste vragen voor hun volgers. Wat geeft jou het ultieme gevoel van vrijheid? Heb jij vooroordelen? Hierdoor worden jongeren gestimuleerd om zelf ook persoonlijke reacties achter te laten. Jongeren aarzelden niet om hun eigen ervaring te delen. Bijzonder aan deze campagne is het respect en de positiviteit die de volgers in de commentaren laten zien.
Met de juiste social media strategie en de juiste boodschap zijn jongeren oprecht geïnteresseerd om over de thema’s vrede en vrijheid na te denken. Daarnaast waarderen jongeren het, dat er op social media aandacht aan maatschappelijke thema’s besteed wordt.
Met deze Duits Nederlandse influencer marketing campagne bereikten we meer dan een miljoen jongeren in Nederland en Duitsland. Naast de waarde op social media wordt het kwalitatieve beeldmateriaal door de beide locaties als lesmateriaal ingezet.
Meer weten over deze campagne? Lees de blog!