Deze week hebben wij niemand minder dan Thomas Brok a.k.a. KORTHOM op de app. De 24 jarige YouTuber, ondernemer en spreker. Op YT beheert hij verschillende kanalen en bedenkt hij zijn eigen formats, waarin hij bijvoorbeeld advies geeft aan jongeren. Verder maakt hij ontzettend toffe content en bespreekt hij interessante onderwerpen.
Wat vind je het leukst aan online influencer zijn?
Oeh! Dat is gelijk een goede vraag. Mijn kanalen zijn ooit als hobby ontstaan uit een passie om mensen te entertainen. Ik vind het leuk om dag in dag uit content te maken voor mijn volgers en daar vervolgens positieve reacties op te krijgen. Het aller leukste vind ik toch wel de ‘vrijheid’. Er is bijvoorbeeld geen televisiebaas die zegt wat ik wel en niet mag uitzenden. Als ik een samenwerking heb met een merk krijg word ik meestal vrijgelaten in hoe ik het aanpak en wordt mijn input serieus genomen. Bij YouTube is het zo dat de communicatie twee kanten op kan gaan in tegenstelling tot tv, je bouwt echt een band op met je kijkers,
Wat zou je anders doen als je nu zal starten met wat je nu doet?
Ik denk vrij weinig! Elk kanaal dat ik heb gehad en wat niet werkte was uiteindelijk een wijze les. Misschien dat ik vanaf begin af aan meer had moeten uploaden, in mijn de eerste paar jaar uploadde ik namelijk maar eens in de drie weken. Gouden tip: Als je wilt blijven groeien, upload minstens 1 keer per week! Verder had ik vanaf het begin wel iets meer in ‘een straatje’ content mogen maken. Toen ik met vaste series en formats kwam die over jongens, meiden & liefde gingen kwam ik ineens in een versnelling en kreeg ik er 17.000 abonnees in één maand bij. Korthom: ik had dus graag eerder willen weten dat ik een duidelijke topic moest hebben zodat mensen ook weten waarop ze abonneren.
Jij hebt natuurlijk veel invloed op voornamelijk tieners. Wie heeft het meeste invloed op jou?
Goede vraag! Mijn ambitie is om een bedrijf te worden met meerdere online merken onder zich. Zoals KORTHOM, Spaze & Girltalk, maar ik kan alvast verklappen dat er dit jaar nog meer bij komen. Grote inspiraties voor mij zijn daarom vaak anderen die sterk zijn in het bouwen van merken en/of formats. Gert Verhulst van Studio 100 is hier een goed voorbeeld van!
Je maakt veel verschillende soorten video’s, welke video vind je het leukst om te maken?
Mijn meest favoriete serie op YouTube is op dit moment ‘OUDERS OVERSTUUR’. Een serie waarin ik mijn kijkers vraag om hun ouders te pranken via WhatApp. In de video reageren wij niet alleen op screenshots, maar ook op video’s van kijkers waarbij ouders boos de slaapkamer binnen gekomen stormen. HILARISCH! In de videos zit veel tijd en animatiewerk. Op deze videoserie ben ik toch wel het meest trots op het feit dat ik de serie helemaal zelf heb bedacht en er naar mijn weten niemand is in de wereld die een serie maakt die er op lijkt.
Welke samenwerking/campagne vond je het leukst? En waarom?
De samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen, waarin we een meet & greet met kijkers deden over stations door heel Nederland. Dat was super leuk! Het was niet alleen leuk omdat wij de kijkers erbij betrokken, maar ook omdat het om een tiener reisabonnement ging, dat ik oprecht zou aanschaffen als ik zelf nog tiener was geweest. Een andere favoriete samenwerkingen lopen uit een van kledingmerken en uitzendbureaus tot aan een awareness campagne die ik deed voor een morningafter pil merk.