Influencer marketing alleen voor jongeren, oppervlakkig en te duur? Think again. 😉 In deze serie ontkrachten we elke maand veel voorkomende mythes over het werken met influencers. Met deze maand: influencer marketing is niet meetbaar.
Deze mythe komt niet vanuit het niets. In het verleden lag influencer nog wel eens onder vuur omdat het moeilijk te meten zou zijn – maar times have changed. Inmiddels bieden social media platforms inzicht en analyses om je campagnes meetbaar te maken. Influencer marketing gaat steeds meer over performance, en niet alleen maar over relevante en aansprekende content.
Influencer marketing kent resultaat, maar dit moet inzichtelijk worden gemaakt. Voor de campagne begint, moet duidelijk zijn wat het plan en de focus van de campagne is. Is het een campagne gericht op brand awareness, conversie, of heeft het een ander doel? Gedurende de campagne houden wij (Brandambassadors) de KPI’s bij. Met de juiste tools is de ROI van je campagne namelijk perfect meetbaar.
Hoe meet je het succes van een influencer marketing campagne? Dat kan op verschillende manieren. Niet alleen kunt je de sales meten, maar ook het aantal clicks op de link in bio, sign-ups, het website verkeer, en andere metrics. Ook worden statistieken bijgehouden als kosten per duizend impressies (CPM). Afgezien van de KPI’s, krijg je ook inzicht in de feedback van het volgers rond je product en merk.
Wel bereikt elke influencer andere resultaten. Het is dus belangrijk om van tevoren te analyseren welke influencer de beste KPI’s van de campagne op gaat leveren. Ons influencerplatform biedt meetbare evaluatieciteria in de vorm van engagement, bereik, earned media values en ROI. Daarnaast trackt het unieke affiliate links en kunnen we ROI en conversies bijhouden en meten.
We kunnen dus stellen dat influencer marketing zeker meetbaar is. Belangrijk is wel om de juiste instrumentalia te hebben om het resultaat te kunnen meten.