Influencers, bloggers, brand ambassadors, brand advocates en fans/followers.
Influencers, bloggers, ambassadeurs van een merk, brand advocates en fans/followers.Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Maar wat zijn de grote verschillen? Wat betekenen zij voor een merk, wat is de invloed die zij uitoefenen, wat krijgen ze betaald en wat kan hun rol zijn voor het merk.
Hieronder een overzicht van de verschillende rollen die zij spelen in het huidige reclame- en medialandschap.
1. Brand ambassadors
Merkambassadeurs van het merk zijn personalities die zich verbinden aan merken voor de lange termijn. Ze zijn als het ware het gezicht voor het merk (ook wel ‘face branding’ genoemd). Ze verschillen van influentials, die met name worden gebruikt voor een korte-termijn campagnes. Zij ondersteunen (endorsement) het merk en vertegenwoordigen het waar mogelijk. Ambassadeurs worden veelvuldig ingezet door fashion en beauty merken. maar ook in de non-profit business worden personalities veelvuldig gevraagd.
De brand ambassador
- Krijgt achtergrond informatie over het merk of heeft een sterke persoonlijke voorkeur voor het merk.
- Wordt doorgaans betaald op een voorschot basis (ambassadeurs fee), maar ook op prestatie basis.
- Zijn meestal een deskundige die ervaring heeft met het merk of product.
- Draagt het ambassadeurschap voor het merk of organisatie uit met trots in de (persoonlijke) media.
- Wordt met name uitgevoerd door (tv-) personalities, sporters, filmsterren en deskundigen.
- Heeft een breed bereik in diverse (sociale) media, zijn geloofwaardig en stralen vertrouwen uit.
2. Influencers
De invloed van influencers wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken. vanuit bereik op het web of sociale media kanalen of invloed in een bepaalde community. Influencers communiceren vaak via meerdere platforms en hebben, omdat het hun dagelijks werk is geworden, steeds vaker behoefte aan het betaald zaken doen.
De influencer
- Schrijft over merken of producten waarmee ze affiniteit hebben.
- Zorg voor ‘eyeballs’ met deelbare content via sociale kanalen
- Beschermen hun persoonlijke merk, want dat is net zo belangrijk als het merk dat ze vertegenwoordigen.
- Kiest voor merken of producten die passend of waardevol zijn voor zowel de influential als het merk.
- Ziet de blog en andere sociale media kanalen als merk en ziet het als business.
- Werkt voor een compensatie, wat betekent dat het merk kan producten beschikbaar kan stellen in ruil voor content, een vergoeding betalen op basis van de performance of een influential fee.
- Hebben een grote, betrokken aanhang en deskundigheid op specifieke gebieden.
-
Bieden vertrouwen en expertise
3. Bloggers
Bloggers schrijven over hun dagelijks leven en/of wat hun bezighoudt. Deze artikelen (ook wel (weblogs genoemd) worden gepubliceerd op een website of via social media kanalen Voor de lezers er de mogelijkheid zich te abonneren op deze blog en de blogger te volgen. Hoe groter de aanhang, hoe invloedrijker de blogger.
Het onderwerp van de blog kan zeer divers zijn. Fashion, beauty en lifestyle zijn de meest voorkomende onderwerpen. maar ook het schrijven over interieur, games, wijn, koken, tech, auto’s en financiële blogs zijn populaire. Belangrijk te vermelden is dat bloggers ook influencers zijn, maar influencers niet altijd bloggers!!
Influencers kunnen zich van divers kanalen (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, enz. bedienen om hun posts te delen. En blogger schrijft zijn of haar persoonlijk verhaal op een blog en dele deze met de volgers.
De blogger:
- Creëert persoonlijke content
- Bouwt gestructureerd aan een relatie met hun lezers en volgers.
- Deelt verhalen in een blog (=weblog) waaronder persoonlijke ervaringen (en met merken of producten).
- Werkt voor merken op basis van waarde uitwisseling: geld, gratis product, erkenning en zichtbaarheid.
- Niveau en zijn of haar betrokkenheid varieert sterk en is afhankelijk van het onderwerp.
- Invloed is minder dan van een influencer, maar biedt persoonlijke relevante content/informatie.
4. Brand Advocates
Brand advocate is een persoon of klant die met grote liefde praat over een merk of een product. Via WOM (Word of Mouth) vertelt hij of zij aan zijn (directe) omgeving zijn mening over merken en producten. Vanzelfsprekend zijn het bijna altijd positieve bewoordingen.
De brand advocate:
- Is een heel tevreden klant of consument.
- Is gepassioneerd over het merk, dienst of product.
- Beveelt het merk, dienst of product aan bij mensen in zijn directe omgeving (familie, vrienden, kennissen, collega’s, community leden)
- Is betrouwbaar en adviseert bij het maken van keuzes voor een bepaalt product, dienst of merk.
- Heeft een sterk loyaliteitsgevoel
5. Fans and followers
Fans en followers voelen zich betrokken bij het merk omdat ze dit echt geweldig vinden. Ze voelen zich verbonden met het merk en als er iets aan ze wordt gevraagd zullen ze actie ondernemer. Fans en followers willen graag de laatste nieuwtjes weten, innovaties, product ontwikkelingen en kopen als eerste de primeurs. Zij laten graag deze trofeeën zien aan andere fans. Niet allen fans zijn sterk betrokken. De 10% sterkst betrokken fans kunnen we plaatsen in de ‘brand advocate’ categorie.
De fan & follower:
- Zijn vaak loyale en zeer tevreden klanten.
- Praten over het merk met mede fans en followers en beveelt content aan op social media.
- Afficheren zichzelf sterk met het merk en -waarden (ze kunnen zelfs het logo van uw merk tatoeëren op hun arm).
- Tonen betrokkenheid en verwachten erkenning van het merk dat ze volgen.
- Verwachten geen directe compensatie.
- Zijn beïnvloeders binnen hun peer group en in de community.
De eerste stap in het selecteren van influencers begint met het begrijpen van de grote verschillen in wat elk van deze invloedrijke categorieën voor uw merk kunnen betekenen. Merken zullen een duidelijk influencers strategie moeten ontwikkelen. Doelstellingen en vooraf key performance indicators (KPI’s) bepalen. Als deze in kaart zijn gebracht kunnen wij helpen uw juiste beïnvloeders selecteren.
Influencer marketing wordt een belangrijk onderdeel van de marketing mix bij merken. Deze personen zijn van onschatbare waarde voor het krijgen betrokkenheid en het connecten van nieuw doelgroepen. Daarom is het essentieel om je huiswerk goed te doen en de beste vertegenwoordigers voor je merk te selecteren.