Een effectieve influencer marketing campagne opzetten. Het lijkt niet moeilijk. Je kiest influencers uit met een hoog bereik, betaalt hen een som geld en zij posten een bericht met jouw product of merk erin. Klaar. Toch? Nee dus.
Vorige maand was er een hoop ophef over een post gedaan door Anna Nooshin. Op de desbetreffende post stond Anna Nooshin in badpak met een plastic fles in haar hand. “Love how small changes can make a difference. This bottle is made of recycled plastic and by purchasing one you support @plasticbank, help keep the ocean clean and create work for the people of Haiti. Great initiative Shell #giveback #theplasticbank #shell #partner” Binnen korte tijd kreeg Anna een storm van verontwaardigde reacties over zich heen. Was ze nou Shell aan het promoten? Shell die hiermee aan Greenwashing doet? Had Anna zich dan niet verdiept in wie ze onder de aandacht brengt via haar social kanalen?
https://www.instagram.com/p/BWuoWDLjgV5/?hl=nl&taken-by=annanooshin
De verkeerde match
Andere influencers en celebrities zoals Lizzy van der Ligt en TV-persoonlijkheid Dennis Weening hadden eenzelfde soort post gedaan, maar daar leek niemand zich aan te storen. Vrij Nederland columniste Lisa Bouyeure schrijft in haar column dat juist Anna alle kritiek over zich heen kreeg, omdat ze in een sexy badpak stond. Haar volgers riepen dat ze meer dieptegang van Anna hadden verwacht. Wat het ook was dat Anna het doelwit van kritiek was, het was overduidelijk geen match tussen haar en Shell.
Een effectieve influencer marketing campagne opzetten
Dat brengt ons ook direct naar de essentie van een effectieve influencer marketing campagne. Het gaat niet per se om bereik, het gaat om het zorgvuldig selecteren van je influencers. Zij gaan straks namens jouw merk wat vertellen en het moet logisch zijn dat zij die boodschap vertellen. Je influencers moeten perfect aansluiten bij je merk. Denk daarbij aan hun tone of voice, hun volgers maar ook de kanalen waar ze actief op zijn.
Een influencer kent zijn volgers beter dan jij. Echt waar. Durf dat stukje los te laten en laat ze zelf jouw boodschap verwoorden. Samenwerken met influencers kun je het beste zien als een co-creatie. Communiceer daarom dan ook helder wat je van hen verwacht. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een creative brief waarin je ze bekend maakt met jouw merk en de aanleiding van deze campagne, een eventuele tijdslijn en andere verwachtingen. Wees niet bang om je KPI’s met je influencers te communiceren.
Tot slot, durf los te laten. De opdracht is afgebakend en helder. Influencers weten het beste waar hun volgers enthousiast van worden en als je nu durft los te laten is de kans groot dat zij hun volgers enthousiast maken over jouw merk!