Weet jij hoe veel influencer marketing kost? Of hoe veel je een influencer zou moeten betalen? Voor de meeste mensen is dit nog onbekend terrein. Er is eigenlijk geen vaste formule om te bepalen hoe veel je een influencer zou moeten betalen. Ook zijn de kosten voor een campagne heel verschillend, omdat het afhankelijk is van hoe de campagne is ingericht.
Ondanks dat het lastig is om een concreet antwoord te geven op deze vragen, zijn er wel een aantal richtlijnen die door veel marketeers, agencies en influencers gebruikt worden. In deze blog bespreken we 6 factoren die invloed hebben op de kosten van influencer marketing.
6 factoren
Er zijn een aantal factoren die eigenlijk altijd invloed hebben op de kosten van een influencer campagne. Als je deze factoren goed begrijpt en weet op welke manier ze invloed hebben, kun je beter een prijs voor een campagne vaststelen. De zes factoren zijn als volgt:
1. Social media platform
Welk(e) social media platform(en) je inzet is van grote invloed op de kosten van de campagne. De kosten voor influencers verschilt namelijk enorm per platform. Zo kost het over het algemeen minder om influencers in te zetten op Instagram in vergelijking tot YouTube.
Instagram wordt het meeste ingezet voor influencer marketing, gevolgd door YouTube en SnapChat. Facebook en Twitter worden relatief weinig ingezet, maar er zijn daarnaast ook nog andere platforms zoals Pinterest en TikTok. TikTok (voorheen Musical.ly) is minder bekend onder marketeers, maar is eigenlijk een erg groot platform dat veel gebuikt wordt door tieners. Er zijn zeker mogelijkheden om dit platform in te zetten, maar dit wordt over het algemeen nog weinig gedaan.
2. Volgers of het bereik
Het potentiële bereik van een advertentiekanaal is voor merken een belangrijke factor om te bepalen hoe veel geld ze willen uitgeven aan een advertentie. Er wordt bij influencers dan ook vaak gekeken naar het aantal volgers bij het bepalen van een prijs. Men wil uiteraard zo veel mogelijk mensen bereiken, dus hoe meer volgers een influencer heeft, hoe meer bereik er gerealiseerd kan worden.
Ondanks dat het bereik van een influencer vaak als uitgangspunt wordt gebruikt is dit niet altijd de beste methode. De reden hiervoor is dat influencers makkelijk nep volgers kunnen kopen om hun aantal volgers te verhogen, en zo een hoger bedrag kunnen vragen. Het kopen van volgers is iets wat de laatste tijd vaker gebeurd. Het is daarom verstandig om rekening te houden met meerdere factoren zoals likes, comments en shares.
3. Engagement
Het engagement van de influencer is een van de andere factoren waar men naar kan kijken naast het aantal volgers. Engagement is het aantal likes, comments en shares op een post bij elkaar opgeteld. Als influencers gemiddeld een hoog engagement hebben betekend dit dat hun volgers erg betrokken zijn, wat een positieve invloed kan hebben op een campagne.
4. Het product
Het soort product of merk dat je wilt promoten kan ook van invloed zijn op de kosten van een campagne. Zo zal het over het algemeen meer kosten om een influencer in te zetten om bijvoorbeeld een Our storysportauto te promoten, dan het promoten van een vruchtensap.
5. Directe samenwerking of via een talent agency
Als je geen direct contact hebt met een influencer kan de samenwerking verlopen via een agency. Zij helpen je met het connecten met de influencers en stellen een contract op. Reken op een verhoging van de influencer fee Dit is meestal 15-20%. Vraag aan de agency wat hun opslagpercentage of fee is zodat je weet wat de werkelijke kosten van de influencers zijn. Hierdoor kun je beter de waarde van de EMV of ROI berekenen.
Als je het contacten zelf wilt doen dan is er de mogelijkheid om te kiezen voor een influencer platform. Het voordeel is dat je het allemaal zelf kan doen en hierdoor kosten bespaart. Een (groot) nadeel is dat je alleen de influencers die zich verbonden hebben aan dit platform bereikt. Met name de ‘grotere’ influencers zijn hier niet bij aangesloten. Ook heb je geen toegang tot persoonlijke data van de influencer profielen en heb je geen goed profiel van hun followers base. Dit laatste is super belangrijk.
6. Campagne
Tot slot heeft de omvang van de campagne ook grote invloed op de kosten. Er zijn hierbij een aantal zaken die een rol spelen: wat is de influencer marketing strategy (of moet deze nog bepaald worden), de rol in de (sociale) campagne, het creatieve concept, de uitwerking naar het aantal posts dat de influencers moeten maken, welke content wordt verwacht, het controleren van de content, afspraken over hoe lang de post online moet blijven staan, afspraken over gebruik van portretrecht, opzet van performance gedreven campagnes en natuurlijk het blijven monitoren, rapporteren en vastleggen van de resultaten. Onderschat deze werkzaamheden niet!!
Waarom kiezen voor BRANDAMBASSADORS als de influencer marketing partner?
- Wij ontwikkelen creatieve en succesvolle strategieën gericht op de vooraf gesteld campagne doelen
- Wij maken een gedegen analyse van het influencer profiel voor de campagne op basis van de
- Influencer selectie vindt niet plaats op basis van beschikbare influencers in de database of op basis van de influencers die zich via een platform aanmelden, maar op basis van campagne gedreven criteria, zoals bereik, engagement, ROI EMV, product of merkbetrokkenheid, persoonlijke ervaringen, samenwerkingen met andere (concurrerende) merken maar ook met name of het profiel van de followers en affiniteit van de followers met bepaalde onderwerpen.
- Misschien is het niet bekend maar het opzetten van een influencer campagne kost veel tijd. Zeker als je niet bekend bent met de verschillende aansturing en werkwijze van bijvoorbeeld 30 influencers voor een campagne.
- Tenslotte zijn wij dit jaar door EMERCE 100 verkozen tot no1# influencer marketing agency in Nederland (onderzoek onder professionals uit de e-business)!
Wat kost een influencer?
Zoals hierboven uitgelegd is zijn er een aantal factoren die bepalen hoe veel een campagne kost en hoe veel je een influencer ongeveer zou moeten betalen. Hoewel er geen vaste ‘regels’ zijn voor hoeveel influencers betaald krijgen, zijn er wel richtlijnen waar veel marketeers naar kijken.
In een artikel van Digiday worden richtlijnen gegeven voor de kosten voor influencers op verschillende platformen. Ondanks dat je er nooit helemaal van uit kan gaan is het wel een goede indicatie. Houdt er wel rekening mee dat deze cijfers gebaseerd zijn op data van Amerikaanse influencers en bedrijven, en dat dit niet helemaal gelijk opgaat in Nederland.
Voor een post op Instagram wordt er uitgegaan van ongeveer $1.000 per 100.000 volgers, oftewel $10 per 1.000 volgers. Hierbij gaat het waarschijnlijk alleen om het posten van een foto, en liggen de kosten van een video post of meerdere foto’s vaak hoger.
Voor een YouTube video wordt een schatting gedaan van $2.000 per 100.000 abonnees, oftewel $20 per 1.000 abonnees. Bij een samenwerking op YouTube is er nog wel een verschil tussen een dedicated en non-dedicated video. Bij een non-dedicated video gaat een klein deel van de video over het merk of product(en), terwijl een dedicated video volledig om het merk draait. De prijs voor een dedicated video ligt dan vaak ook een stuk hoger.
Er zijn dus zes factoren die allemaal op hun eigen manier invloed hebben op de kosten van influencer marketing en de kosten van influencers. Bij het opzetten van een influencer marketing campagne houden wij dan ook altijd rekening met deze factoren. Bij de kosten van influencers kan er gekeken worden naar de richtlijnen van $10 per 1.000 volgers op Instagram en $20 per 1.000 abonnees op YouTube( 2018), maar de kosten zijn nog wel vaak heel verschillend per influencer.
Bronnen
Lua, A. (2018). How Much Does Social Media Influencer Marketing Cost? https://buffer.com/resources/influencer-marketing-cost
Chen, Y. (2017). What influencer marketing really costs. https://digiday.com/marketing/what-influencer-marketing-costs/