Celebrity influencers versus Micro influencers. Met wie bereik je het meest binnen influencer marketing? Bij influencer marketing wordt al snel gedacht aan het bereiken van zoveel mogelijk mensen. Philip Brown, hoofd influencer marketing bij Come Round, noemt dit in een artikel op PR week “influencer advertising”.
Want influencer marketing gaat juist om het betrekken van je audience bij je merk. En betekent zoveel mogelijk mensen bereiken, automatisch dat je ze ook betrekt? Nee, “betrekken” draait om interactie met je audience. Betrekken draait om engagement.
Hebben Celebrity influencers of Micro influencers de hoogste engagement rate?
Wellicht is de eerste aanname dat Celebrity influencers de hoogste engagement rate hebben. De ervaring leert echter dat hoe meer volgers een account heeft, hoe lager de engagement rate ligt. Er zijn verschillende factoren die dit veroorzaken. Bijvoorbeeld de manier waarop sociale media content vertonen. Maar ook de reden waarom iemand een account volgt.
Volgers van Celebrity Influencers volgen een Celebrity wellicht omdat ze nieuwsgierig zijn naar de persoon, maar niet per se omdat ze geïnteresseerd zijn in de content. Volgers van kleinere accounts, Micro influencers, zijn over het algemeen oprecht geïnteresseerd in de content. Daardoor zijn ze meer actief betrokken bij het account.
En de winnaar is …
Micro influencers richten zich over het algemeen op een specifieke audience. Hierdoor hebben ze minder volgers, maar de mensen die hen volgen zijn oprecht geïnteresseerd in hun content. Hierdoor is de engagement rate van Micro Influencers aanzienlijk hoger dan van Celebrity influencers.
Wil je als merk zoveel mogelijk bereik genereren? Of wil je juist echt je doelgroep betrekken bij je merk of product? Je doelstelling is key bij de keuze voor de influencer.