BN’ers: grote kans dat je ze niet alleen op tv voorbij ziet komen, maar ook op je Instagram timeline. BN’ers zijn steeds actiever op social media en plaatsen ook betaalde samenwerkingen. Deze samenwerkingen zorgen vaak voor een hoog bereik, want BN’ers hebben veel volgers. De bekende Nederlanders worden dus ook ingezet als influencers. Zijn BN’ers hiermee dan hetzelfde als influencers? Of is er een verschil tussen celebrity influencers en traditionele influencers? En welke van de twee kies je om het meest impact te maken met je social media campagne?
BN’ers en influencers: wat is het verschil?
Eigenlijk hebben influencers en BN’ers hetzelfde doel bij een samenwerking: brand awareness creëren en uiteindelijk aanzetten tot actie. Zowel BN’ers als influencers hebben invloed op hun volgers. Maar wel op een andere manier. Een BN’er is bekend bij een groot publiek en heeft daarmee een groot bereik. Veel verschillende mensen kennen de BN’er en volgen hem/haar op social media. Dit geldt niet voor alle influencers. Niet elke influencer is bekend en wordt herkend op straat. Maar binnen zijn of haar online community/online niche is de influencer wel een bekendheid. Bijvoorbeeld omdat de influencer zich richt op beauty, interieur, fashion, etc. Mensen volgen de influencer vanwege deze niche. Binnen deze bepaalde groep heeft de influencer dan ook veel invloed. De influencer heeft daarmee ook vaak een homogenere followersbase, terwijl het publiek van de BN’er vaak heel divers is.
De rol van engagement
Omdat BN’ers een grote groep mensen aanspreken, is hun followersbase op social media zeer divers: verschillende leeftijden, interesses en sociale groepen. Dit enorm diverse publiek kan ervoor zorgen dat het voor BN’ers lastiger is met hun followers in contact komen. Sommige BN’ers hebben wel een hoop volgers, maar krijgen nauwelijks comments of likes. Een influencer daarentegen voelt zich verbonden met zijn/haar volgers en heeft daarom ook veel contact met de volgers. Sommigen volgen de influencer al jaren en hebben een echte online verwantschap opgebouwd.
Dit is ook te zien in het engagement van de influencers. In ons influencer analyse systeem tracken wij het engagement van alle verschillende social media profielen. Waar een influencer soms een engagement percentage van 8 procent behaalt, ligt dit bij een BN’er vaak tussen de 1 en 2 procent. Maar nog belangrijker: het kwalitatieve engagement ligt bij influencers over het algemeen hoger. Kwalitatief engagement betekent dat volgers niet alleen likes achterlaten, maar ook echt actief op de content reageren door middel van comments of shares. Door te focussen op kwalitatief engagement kiezen we de juiste social media profielen uit, met het beste engagement en de hoogste authenticiteit.
Herkenning en betrouwbaarheid
Het grote bereik van de BN’ers is over het algemeen te danken aan de fascinatie die ze oproepen. Mensen volgen de BN’er uit bewondering voor het werk dat ze doen, of vanwege de glamour die ze uitstralen. Omdat celebrities vaak geassocieerd worden met luxe en een onbereikbare levensstijl, identificeren volgers zich over het algemeen niet met een BN’er. Influencers daarentegen worden juist gevolgd vanwege de herkenning die ze oproepen. Ze delen hun ervaringen, hun kennis en worden daarom gewaardeerd door hun volgers. Ze staan minder ver van hun volgers af: een influencer zou je buurvrouw kunnen zijn. Daarom vertrouw je influencers ook sneller. Uit onderzoek blijkt dat traditionele influencers meer vertrouwen opwekken dan celebrity influencers. Volgers zien influencers als een betrouwbare bron van informatie. En juist dit vertrouwen en de herkenning maakt het verschil.
Wat is het resultaat van kwalitatief engagement en van de herkenning die de influencer oproept? Het beïnvloedt het koopgedrag op een positieve manier. Uit onderzoek blijkt dat consumenten eerder een aankoop doen via een influencer dan via een BN’er. Juist vanwege deze herkenning. Influencers worden als geloofwaardiger beschouwd, ook wanneer ze producten promoten.
Betekent dit dat je geen BN’ers voor je campagne in moet zetten? Absoluut niet. Het is maar net wat je met je campagne wilt bereiken. Influencer marketing gaat zowel om bereik, als om autoriteit en authenticiteit. Wil je met je campagne een hoge brand awareness realiseren? Dan is een BN’er een goede keus. Een influencer kan meer impact realiseren door middel van engagement. Daarnaast is er een behoorlijk grijs gebied tussen BN’ers en influencers. Sommige BN’ers zijn inmiddels influencers geworden, en andere influencers zijn inmiddels zo bekend, dat ze als BN’ers worden gezien. Het belangrijkste is dat je het kwalitatieve engagement van het social media profiel checkt. En daar kunnen wij je bij helpen! Mail of bel 020 737 03 28, we denken graag met je mee.