Visuele content wat niet voor altijd op de feed blijft staan zoals een Instagram story of gebruik van Snapchat. Het is vluchtig, kort en dus tijdelijk. Dit is wat we noemen ephemeral content. Maar waarom werkt dit type content zo goed?
Ephemeral content
We nemen Instagram stories als voorbeeld. Wanneer je een wallpost op je feed plaatst blijft het net zo lang staan totdat je de foto of video verwijdert of archiveert. Bij Stories verdwijnt de content na 24 uur. Doordat de stories maar 24 uur te zien zijn, wil je zo min mogelijk missen en continu op de hoogte zijn van wat er afspeelt. FOMO noemen ze dat, ofwel Fear-Of-Missing-Out. Als je de Netflix documentaire ‘The Social Dilemma’ hebt gezien weet je dus dat er zulke trucjes gebruikt worden om gebruikers continu met social media bezig te laten zijn.
Wanneer je dus een story upload ontstaat er een vorm van exclusiviteit. Jouw volgers zien wanneer er een story is geüpload en blijven door het checken van Instagram op de hoogte van wat er afspeelt. Door zelf, als bedrijf, ook actief te zijn via Instagram stories breng jij jezelf onder de aandacht bij jouw volgers. Je kunt hierop inspelen door belangrijke informatie te delen die zij niet willen missen, zoals kortingscodes. Hiermee blijf je relevant op de socials en houdt jouw doelgroep je in de gaten. Enkele voordelen van het gebruik van Instagram stories voor je bedrijf zijn:
- gebruik maken van een swipe-up
- Weergaven
- Statistieken op basis van swipe-up rate
- het opbouwen van een community door interactie op te zoeken met je doelgroep
Interactie
Interactie? Jazeker! Instagram stories heeft verschillende mogelijkheden om de interactie aan te gaan. Je kent vast wel de tag-functie. Hiermee kun je een mention geven aan een andere gebruiker waardoor hij/zij gemakkelijk diezelfde story kan reposten. Verder zijn er functies zoals een quiz waarmee je de kennis van jouw volgers kan testen, een poll om de mening van jouw volgers te vragen of een sticker waarmee zij een open vraag aan jou kunnen stellen. Verder kun je volgers betrokken houden door een donatie te vragen voor een non-profit organisatie of met de countdown functie ze op de hoogte te houden van de nieuwe lancering en samen af te tellen. Oh, en wist je dat je zelfs eten kunt bestellen via IG Stories? Just saying …
Met stories als type ephemeral content kun je een exclusief kijkje achter de schermen geven. Zo kun je een menselijk karakter toevoegen aan jouw profiel door middel van take-overs of backstage beelden. Zorg ervoor dat je betrokken blijft bij jouw publiek. IG stories is daarom de perfecte tool om jouw merkverhaal op een luchtige, vermakende en persoonlijke manier onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Heb je hulp nodig bij het vertellen van jouw stories? Brandambassadors helpt je graag met de invulling van jouw social stories strategie!
Met de ephemeral content kun je een grote doelgroep bereiken en een menselijk karakter aan jouw profiel toevoegen. Wil je meer weten of over het inzetten of creëren van brand ambassadeurs? Neem dan contact met ons op.