Het nieuwe Google Keen platform
Het nieuwe content discovery platform van Google voor web en Android is zoals ze zelf zeggen een experimenteel product. Het is ontwikkeld als een nieuwe manier om content te selecteren, samen te werken en interesses uit te breiden. Ondanks dat het visuele op Pinterest lijkt is het experimentele platform opgericht met als doel gebruikers controle te geven over de aanbevelingen die je online krijgt.
Hoe werkt Keen?
Keen maakt gebruik van de Google zoek index in combinatie met de feedback van gebruikers om persoonlijke aanbevelingen te kunnen geven. De aanbevelingen worden verbeterd in de loop van de tijd en draagt bij om je persoonlijke interesses te vergroten. Met elke Keen wordt de zoekmachine van Google gebruikt om relevante content te laten zien. Hoe meer je opslaat en in interesses onderverdeeld, hoe persoonlijker de aanbevelingen worden.
Met je persoonlijke profiel maak je een ‘Keen’ aan. Met een titel en relevante zoektermen kun je per interesse een feed creëren. Nadat dit gebeurd is kun je links, afbeeldingen, teksten en zoekopdrachten opslaan en bewerken. Hiermee personaliseer je dus je eigen feed. Met dit platform bouw je dus een soort community rond bepaalde onderwerpen. Keens zijn je interesses en kun je privé of openbaar zetten. Hiermee bepaal je zelf wie jouw keens kunnen zien en aanvullen.
Waarom is het relevant?
Met Keen krijg je inzicht in het vind gedrag van de gebruikers omdat je ziet waar ze naar op zoek zijn en welke content het meeste op wordt gezocht. Ook zie je welke gerelateerde content wordt aanbevolen rond de specifieke interesse en als relevant wordt gezien. Dit is mogelijk door de aanbevelingen van Keen rondom het onderwerp. Jouw Keen pagina maar ook jouw website kan worden gedeeld in de community om zo meer awareness te creëren wat kan leiden tot meer traffic naar jouw website. Daarnaast is Keen een nieuw platform om contact te onderhouden met jouw doelgroep en om de expertise van jouw bedrijf te laten zien