– Tips van Brandambassadors fashion influencer marketing experts –
Ook voor fashion influencers geldt, alleen de beste match telt!
Volgens het fashion & beauty monitor report gebruikt 57% van de fashion brands influencer marketing in hun marketingstrategie en 21% is het van plan toe te voegen aan de mix (als ze het al niet hebben gedaan).
Het Ierse Digital Marketing Institute heeft onderzoek gedaan naar het effect en schrijft: “Niet alleen is 49% van de consumenten afhankelijk van aanbevelingen van fashion influencers, maar 40% van de klanten heeft iets gekocht nadat ze dit op Instagram, YouTube of Twitter hadden gezien.” Het is wel duidelijk dat influencer marketing niet meer weg te denken is uit de marketing van kledingmerken.
De keuze voor de juiste fashion influencer match is daarom cruciaal voor een succesvolle social media brand ambassadors campagne!
Wat zeggen onze experts hierover en wat zijn hun aanbevelingen voor merken die op zoek zijn naar de perfecte match!
Analyseer de betrokkenheid van de volgers met de fashion influencers
Het is geweldig om een hoop volgers te hebben, maar beïnvloedt de influencer haar/zijn volgers ook echt? Het is beter om een influencer in je programma te hebben met een hogere betrokkenheid dan een ‘macro’ met een hoop volgers.
Hoe zie je dat er sprake is van een hoge mate van betrokkenheid? Wanneer volgers aan hun ‘social media personality’ vragen hoe het item past, of de maat klopt, kleedt het goed af, is het materiaal zacht. Daarom is het belangrijk te weten of jouw favoriete influencer deze vragen wil beantwoorden aan hun volgers.
Hier zijn enkele manieren om te checken of de fashion influencers de dialoog wil aangaan:
1. Check de likes
Ongeacht het social platform, controleer het account om te zien of de influencer houdt van likes van volgers. Als volger kennen we allemaal het gevoel, als we een opmerking hebben geplaatst, dat we “gezien willen worden” en zien dat de ‘influencer onze reactie leuk vindt. Maar het wordt betekenisloos als je ziet dat zij of hij iedereen liked. Het leuk vinden van en reageren op comments op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter laat zien dat de influencer daadwerkelijk de tijd neemt om volgers commentaren te lezen en waardering te tonen. Ofwel de engagement neemt toe!
2. Lees de comments
The next level is als wij zien dat influencers reageren op reacties van volgers en zelfs reageren op andere sociale profielen (om hun netwerk verder uit te breiden!). We hebben het niet over bot-achtige opmerkingen die zinloos zijn, maar echte interactie. Dit laat zien dat de influencer luistert en nadenkt over wat zijn volgers zeggen en vragen en dat de influencer de tijd neemt om voor jou een reactie te plaatsen.
Omdat ook fashion influencers meer verkeer naar hun eigen profiel willen genereren, zorgt dat tevens voor meer zichtbaarheid voor het merk. Plus, als mensen vragen stellen over kleding, weet je dat de influencer zich gaat bezighouden met de reacties en de gemaakte opmerkingen niet zal negeren.
4. Question & Answers tool
Naast de reguliere commentaren op sociale platforms, geven Instagram-stories de volgers een vraag- en antwoordmogelijkheid. Fashion influencers kunnen dit gebruiken als een ‘Ask Me Anything’ tool over onderwerpen waarin ze ‘expert’ zijn. Maar ook kan het worden gebruikt voor je fashion influencer marketing. Bij de productintroductie kan de influencer in de stories vragen beantwoorden van volgers en zelfs doorlinken naar je introductie story.
Regelmatige communicatie helpt bij het bouwen aan een community. Wanneer mensen het gevoel krijgen deel uit te maken van een community, zullen ze de mening en aanbevelingen van de influencer nog meer vertrouwen. En vooral als ze eerlijke antwoorden krijgen.
5. Check andere merken waarmee ze hebben gewerkt
Het is niet alleen sterk om hun betrokkenheid te controleren, maar het is ook belangrijk dat fashion brands kijken naar andere merken waarmee de influencer (ook in het verleden) heeft samengewerkt.
Check de volgende vragen. Wil je een fashion influencer die vaak #ad gebruikt? Ben je okay met merken waarmee de influencers hebben gewerkt? Richten ze zich op hetzelfde publiek? Zou het doelgroep dat het andere merk koopt, ook het jouw producten kopen? Zeker belangrijke vragen om te controleren.
Wil je ook werken met influencers die werken voor je potentiële concurrenten? Of willen de influencers van je concurrent juist met jou samenwerken? Probeer een duidelijk beeld te krijgen met wie een influencer samenwerkt. Dat geeft je uiteindelijk goed beeld van de product-markt match.
Note: Ons expert team van Brandambassadors kan je voorzien van een analyse wat de influencers in het verleden hebben gedaan, voor welke merken zij hebben gewerkt en wat andere (collega) merken online doen.
Mocht je meer willen weten hoe je de beste fashion influencer voor je fashion brand vindt, laat het ons weten via de chat, mail of telefoon.