Kwalitatieve influencers testen (nieuwe) producten!
Influencer product testing. Waarom zal je je producten laten uitproberen door influencers?
In onze huidige vluchtige maatschappij krijgen nieuwe producten nauwelijks tijd om hun echte waarde te tonen . Het realiseren van ‘kleefkracht’ en bekendheid bij de consument kost tijd en vergt een grote investering. Dit kan anders! Hoe? Met het inzetten van personen die veel vertrouwen genieten bij potentiële gebruikers, ook wel influencers genoemd. Met het laten testen door influences krijg je te maken met kritische consumenten. Het zal niet de eerste keer zijn dat zij een product uitproberen. Het is zelfs mogelijk om deze test te doen voor de introductie. De ervaringen kunnen worden verzameld en eventueel kunnen er nog aanpassingen plaats vinden. Na de introductiedatum kunnen influencers hun (positieve) ervaringen op social media delen.
We verhogen de bekendheid van het nieuwe product of merk met de inzet van BN’ers, BV’- of BW’ers (in Belgie) en mega of macro social influencers. Dit is een efficiënte strategie gebleken. Vele merken hebben deze aanpak succesvol uitgerold. Niet alleen de bekendheid wordt vergroot maar ook het vertrouwen dat de influencer geniet bij de achterban draagt bij aan een positieve houding ten opzichte van het nieuwe producten. Succes gegarandeerd!
Het test proces
Hoe rollen wij dit uit? Allereerst selecteren wij de influencers en advocates op basis van hun ‘fit’ met het merk of product. Wij kijken naar het profiel van de volgers van de influencers. Aan de hand van opgestelde criteria selecteren wij de juiste influencers voor deze eerste kennismaking. We vragen de influencers de producten uit te proberen. Belangrijk is om ook te vragen naar hun persoonlijke ervaringen. Zij geven namelijk waardevolle feedback, maken analyses en beoordelen het nieuwe product bijvoorbeeld op functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid, aantrekkelijk design en smaak. Uiteindelijk vragen we ze na afloop van de campagne om hun persoonlijke ervaringen met ons te delen. Dit levert bijzondere informatie op.
Influencer product testing kan leiden tot brand fans/advocates
Het product laten testen door influencers of brand advocates kan in verschillende fases uitgevoerd worden
Voor de introductie:
- Deze test kan helpen bij het verbeteren van het product of het verfijnen van de boodschap voordat toekomstige consumenten ermee in aanraking komen.
- Het biedt de mogelijkheid om reacties van potentiële doelgroepen en gebruikers te monitoren.
De introductie
- De eerste posts zullen positief zijn omdat de ‘influencer testers’ hun ervaringen als eerste delen op hun sociale kanalen.
- Deze influencers zijn een betrouwbare bron voor de volgers als eerste ervaring met het nieuwe product of merk.
- De influencers hebben, omdat zij als eerste het product of merk introduceren, de rol van ambassadeurs gekregen.
Investering voor influencer product trails & testing
De investering voor het laten testen van producten door influencers is als volgt opgebouwd:
- basis investering (search & selectie)
- bedrag per verstuurd product (seeding)
- monitoring van de actie (trial & testen)
- evaluatie
Voor meer informatie over influencer product testing kun je contact opnemen met Remas via mail hello@brandambassadors.nl of telefonisch op 020-7370328. Hij vertelt je graag meer over de mogelijkheden.