Influencer marketing: check deze 10 argumenten voor de inzet van influencers
- Word of Mouth is een belangrijke factor in 20-50% van de aankoopbeslissingen. Vooral als je een product voor de eerste keer gaat kopen (McKinsey). Influencers zijn het schoolvoorbeeld van effectieve WOM. Ze zijn aspirationeel en worden als betrouwbaar gezien.
– - Merken staan dichter bij de consument dan ooit dankzij het internet. Consumenten verwachten een actieve, betrokken houding van merken. Denk hierbij aan het actief deelnemen in conversaties. Influencers kunnen in dit proces een belangrijke rol spelen.
– - Influencers creëren brand awareness of zelfs hypes rondom een merk of product. Het horlogemerk Daniel Wellington geeft geen geld uit aan reclame, maar geeft populaire influencers haar producten ‘for free’ om zo hun publiek te bereiken. En met groot succes: een business met 200 miljoen dollar omzet.
– - De kosten van influencer campagnes zijn in vergelijking met reclamecampagnes goedkoper. De content wordt vaak door de influencer geproduceerd en de waarde van de campagne komt overeen met adverteren in de traditionele media.
– - Let op: doordat influencer marketing een buzz is geworden, stijgen de prijzen en is de kans dat de kwaliteit van content minder wordt. Daarom is het van belang de ROI te meten om de werkelijke waarde van de content in een campagne te kunnen bepalen.
– - Consumenten zijn media savvy en weten tegenwoordig hoe marketing en advertising werkt. De hedendaagse consument is op zoek naar eerlijke en authentieke boodschappen. Bovendien worden ze overstelpt door advertenties. Vandaar dat veel mensen ad blockers hebben ingesteld om de commerciële boodschappen te vermijden. Influencer content wordt daarentegen altijd getoond!
– - De content, gemaakt door influencers, is organisch en vertelt een persoonlijke ervaring die toegankelijker en krachtiger is dan in traditionele advertising.
– - Influencers zijn grotendeels actief in een digitale wereld. De digitale omgeving levert merken veel data op over interesses, aankoopargumenten, productinnovaties, van hun (potentiële) kopers. Bovendien kan het zoekgedrag worden gevolgd en de beslissingen worden gemonitord.
– - Op basis van de interesses van de volgers van influencers kan er een match gemaakt worden tussen jouw doelgroep en de volgers van influencers. Zo wordt de doelgroep dus direct bereik!. Ook kan op basis van interesse profielen van volgers een match gemaakt worden met gelijkende of aspirationele merken.
– - Tenslotte: influencer marketing realiseert verkoop!! In de e-commerce levert influencer marketing dagelijks het bewijs. Hier is de verkoop direct zichtbaar door het gebruik van links, couponcodes of thread die de influencers bij hun post plaatsen.