Volg deze 7 stappen en maak van loyale klanten ambassadeurs
Hoe maak je van loyale klanten ambassadeurs voor je merk of product? Dat is niet zo ingewikkeld. Doorloop de volgende stappen:
-
Identificeer betrokken en loyale klanten
Het allerbelangrijkste is dat we eerst de loyale klanten weten te vinden met echte liefde voor je merk, dienst of product. En natuurlijk kies voor mensen die hun passie willen delen met anderen. Uit ervaring weten we dat dit bijna altijd het geval is. We kijken in de ‘fanbase’ van het merk (sociale media, communities, beoordeling sites, helpdesk) wie het zijn en waar zij zich bevinden. Let op het goed screenen van potentiële ambassadeurs is essentieel. Kies niet voor de ‘gratisjagers’.
2. Zorg voor excellente service
Zorg ervoor dat klanten van je merk of product blijven houden door kwalitatieve service te bieden. Zorg dat je klantencontact goed en structureel verloopt dat dat wensen, ideeën of problemen goed worden afgehandeld. We hebben vaak gezien dat het bouwen aan sterke ambassadeurs teniet kan worden gedaan door een slecht functionerend CRM systeem. En vergeet niet: elke klagende klant is een teleurgestelde fan! Want anders was hij of zij allang naar de concurrent overgelopen.
3. Heb een luisterend oor
Belangrijk is dat je luistert naar je ambassadeurs. Zij ervaren uw dienst of product persoonlijk. Zij zijn ervaringsdeskundigen! Zij weten wat er mis kan zijn, wat er verbeterd kan worden, zij komen met creatieve ideeën, innovaties of simpele oplossingen. Uiteindelijk zullen zij hun ervaringen (moeten) gaan delen met anderen. Betrokkenheid (en dus een luisterend oor) is de basis voor een sterk ambassadeurschap en een goede samenwerking!
4. Maak de ambassadeur speciaal en betrek ze bij je merk
Geef de ambassadeur een speciale plek. Behandel ze met respect, geef ze een voorkeurspositie, creëer een eigen speciale omgeving en beloon ze voor hun ambassadeurschap. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Creëer een besloten groep waar men ideeën kan spuien, ervaringen delen, zaken bediscussiëren of hun activiteiten tonen aan de andere ambassadeurs
- Geef korting op producten
- Nodig ze uit bij product launches
- Realiseer ontmoetingen met de mensen achter het merk
5. Houd contact en laat ze niet wachten
Vanzelfsprekend is het van groot belang dat je goed contact onderhoud met je ambassadeurs. Zorg ervoor dat de snel een antwoord krijgen op hun vragen of correspondentie. Lang wachten is het begin van irritatie.
6. Zorg voor fantastische klantervaringen
Verras je ambassadeurs, geef ze unieke brand experiences zodat ze over je merk of product gaan praten, vergroot hun bereik door de post te reposten. Voor vele ambassadeurs is het krijgen van volgers en positieve reacties een belangrijke drive om door te gaan en nog meer te vertellen over hun merk ervaringen.
7. Maak gebruik van een campagne platform voor makkelijker verspreiding
Niet alle ambassadeurs zijn sociale media specialisten. Gebruik een platform waarop het voor ambassadeurs makkelijk wordt gemaakt om hun content te delen en waar ze geïnspireerd worden. Brandambassadors heeft een platform ontwikkeld waarmee wij potentiële ambassadeurs kunnen traceren, betrekken, inspireren, motiveren, activeren en monitoren. Kijk op www.brandambassadors.nl/contact voor meer informatie over BRANDAMBASSADORS, onze werkwijze en wat wij voor u kunnen betekenen.