Samen werken met influencers
Influencer marketing wordt steeds groter in de wereld van sociale media. Bloggers en influencers helpen merken verbinding te maken met een breder publiek en nieuwe doelgroepen. Influencers hebben daarbij veel impact. Werken met de juiste influencers en ambassadeurs (influencers met een langdurige samenwerking gebaseerd op passie voor het merk of organisatie) leidt niet alleen tot meer bereik maar ook tot hogere verkopen en gekwalificeerde leads.
Hieronder staan vijf redenen waarom uw merk zou moeten samenwerken met influencers en hoe zij de marketingstrategie kunnen versterken:
1. Influencers kennen hun audience
Zij hebben jaren gewerkt aan het opbouwen van een betrokken en toegewijde aanhang. Dit publiek kent het schema voor het plaatsen van content en kent de smaak en mening van hun favoriete online persoonlijkheid. Het kunnen samenwerken met deze beïnvloeders biedt je als marketeer een goudmijn aan kansen die vaak te mooi zijn om te laten liggen.
2. Influencers zijn authentiek
De boodschap die influencers verspreiden is uniek is. Ze vertellen hun eigen persoonlijke verhaal. De mening van je favo influencer vertrouw je meer dan professionele reviews. De volgers vertrouwen de influencers als een persoonlijke vriend (ze volgenden hun dagelijkse leven bij de dag). En onderzoek heeft uitgewezen dat 70% vindt dat influencer aanbevelingen beter of in ieder geval net zo goed werken als advertenties via traditionele media. Hun meningen zijn vaak meer vertrouwd dan professionele beoordelingen,
3. Influencers creëren powerfull content
Influencers creëren op hun eigen unieke manier content voor je merk. Ze gebruiken hun creativiteit in het maken van foto’s en video’s en weten hoe zij op een unieke wijze jouw product of dienst onder de aandacht kunnen brengen. En ze hebben invloed, want sociale media posts beïnvloeden 74% van de aankoopbeslissing van consumenten.
4. Influencers weten hun volgers te bedienen
Influencers weten wat hun doelgroep wilt en hoe zij hun doelgroep kunnen bedienen. Zij maken content die zij zelf goed vinden maar weten ondertussen ook wat hun achterban waardeert. Door het engagement op de posts te monitoren zien we waar de followers met enthousiasme op reageren. Waardevolle kennis bij de creatie van nieuwe posts.
5. Influencer inzet is kosteneffectief
Wat kost een influencer? Dat is de vraag die heel vaak wordt gesteld. Maar eigenlijk is de vraagstelling verkeerd. Beter kan gevraagd worden wat levert een influencer op. In het algemeen kunnen we stellen dat de investering die je als merk of organisatie doet in influencer marketing, rendeert. Verhogen brand awareness, relevante brand content, traffic naar sites of events, conversies. referrals, positieve reviews. En in vergelijking met het inzetten van reclame is de investering in influencer marketing minder. Met name de productiekosten vallen bij influencer marketing mee, de ontwikkeling van content is al verwerkt in de prijs van het ‘kanaal’, de door de influencer gemaakte post op het kanaal van de influencer.